Stevige groei voor Huawei

 

De positie van het Chinese merk Huawei wordt steeds sterker. Het afgelopen jaar verliepen de zaken goed. Dit wordt ook duidelijk zichtbaar uit de onlangs gepresenteerde cijfers.

Naamsbekendheid sterk toegenomen

Huawei was al jarenlang actief als producent van allerlei netwerkonderdelen en –apparaten, zonder al te veel naamsbekendheid te genieten. Dit is veranderd toen het bedrijf een aantal jaren geleden in Europa haar smartphones introduceerde. Daarmee werd Huawei een bekende speler op de consumentenmarkt. Inmiddels bereiken haar telefoons een status die aanleunt tegen het topsegment. Natuurlijk verkoopt Huawei haar producten niet alleen in Europa, maar is het bedrijf wereldwijd actief. Daarnaast liggen de producten ook erg goed op de Chinese thuismarkt.

Flinke omzetstijgingen bij de bedrijfstakken

In 2016 werden door Huawei in totaal 139 miljoen smartphones in de markt gezet. Hiermee noteert het bedrijf een stijging van maar liefst 29 procent. De omzet uit smartphones groeide hiermee tot een bedrag van bijna 24,5 miljard euro. Dat is een flink deel van de totale omzet die uitkwam op ongeveer 70,8 miljard euro. Met dat omzetcijfer is niets mis, want het betekent dat de totale omzet van Huawei in 2016 met bijna een derde steeg. Om precies te zijn kwam er 32 procent omzet bij ten opzichte van het jaar 2015. Binnen de smartphonetak werd de grootste omzetstijging gegenereerd. Maar de totale omzet wordt nog steeds voor het grootste deel gedragen door de netwerktak en daar nam de omzet met bijna een kwart (24 procent) toe ten opzichte van 2015.

Lagere winststijging door hogere kosten

De snelste groei boekt Huawei op haar thuismarkt China. In Noord- en Zuid-Amerika en in Europa verloopt de groei iets langzamer. De Internet of Things, clouddiensten en videodiensten zijn momenteel ook voor Huawei richtinggevend. Het bedrijf verwacht hier grote dingen van. De toename van de nettowinst over het afgelopen jaar staat enigszins in contrast met de hoge omzetgroei. Die nettowinst nam slechts met 0,4 procent toe circa 5 miljard euro. Huawei maakt zich hier geen zorgen over. De verklaring ligt in de hoge investeringen die het bedrijf doet in onderzoek en ontwikkeling, terwijl er in 2016 ook erg veel geld naar marketing ging.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *