Zalando zet zichzelf steeds sterker op de kaart

Uit de voorlopige cijfers van online kledingconcern Zalando, blijkt dat het bedrijf steeds hogere cijfers scoort. Zowel de omzet als de winst gingen in het derde kwartaal flink omhoog.

Omzet flink omhoog

Zalando is groot in de verkoop van schoenen en kleding. In het derde kwartaal steeg de omzet met 16 tot 18 procent . Daarmee kwam deze uit op 827 miljoen euro tot 841 miljoen euro. Een uitstekende prestatie en gelijk ook een reden voor Zalando om voor het gehele jaar 2016 de verwachtingen te verhogen.

Verwachtingen 2016 flink omhoog

Dat het ook hierbij om forse cijfers gaat, blijkt wel uit de gepubliceerde getallen. Zo verwacht het concern dat over 2016 de winst in ebit-termen niet 1 procent tot 3 procent zal bedragen, maar zal uitkomen op 5 procent tot 6 procent. Ook de te verwachten omzetgroei is aanzienlijk. Van de eerder aangegeven bandbreedte van 20 procent tot 25 procent zal naar verwachting de bovenlijn gehaald worden.

Nu ook persoonlijk stijladvies

Zalando kiest voor de strategie om zich steeds meer te nestelen in het centrum van de mode. Iedereen die werkzaam is in deze branche, moet op den duur niet meer om het bedrijf heen kunnen. Ook het geven van stilistische tips hoort hierbij. Zo komt nu ook voor Nederland de dienst Zalon beschikbaar. Bij deze dienst wordt online een stijlexpert aan de klant toegewezen. Deze geeft telefonisch of online adviezen over de te kiezen producten. De klant kan dit stijladvies naar wens verder personaliseren door foto’s op te sturen van eigen voorkeurskleding en van zichzelf. Na Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wordt Nederland het vierde land waar deze dienst actief is.

Zalando als middelpunt

Een andere manier om het middelpunt te worden binnen de modewereld, lijkt een beetje afgekeken van webwinkels als Bol, Alibaba en Amazon. Zalando heeft in Duitsland een samenwerking gelanceerd met meerdere zelfstandige schoenen- en modewinkels. Deze mogen producten die Zalando aan haar klanten levert ook uit hun eigen assortiment leveren. Per bestelling die geplaatst wordt bij Zalando kunnen deze winkeliers kiezen of zij de order voor hun rekening willen nemen. Doen zij dit, dan merkt de klant hier niets van. Alles wordt gewoon in een Zalando doos en onder de Zalando voorwaarden geleverd. Er bestaat dus een belangrijk verschil met de zojuist genoemde webconcerns. Daar zijn de leveranciers als zelfstandig kanaal zichtbaar en kunnen klanten hier zelf voor kiezen. Bij Zalando kan dit niet. De samenwerking gebeurt geheel achter de schermen. Zalando behoudt op deze manier optimaal greep op het aangeboden assortiment. Wel wordt zij het middelpunt binnen de sector als deze vorm van samenwerking slaagt. Bovendien zal Zalando op termijn zelf minder artikelen in voorraad hoeven te houden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *